יום שלישי, 12 באוקטובר 2010

פרשת נח - יש דורשים לשבח

"אלה תולדות נח, נח איש צדיק תמים היה בדורותיו" (בראשית ו' ט') וברש"י "יש דורשים אותו לשבח, כל שכן שאילו היה בדור צדיקים היה צדיק יותר. ויש דורשים אותו לגנאי, לפי דורו היה צדיק ואילו בדורו של אברהם לא היה נחשב כלום".

כמובן שבבואנו ללמוד ממעשי הראשונים ומהנאמר עליהם בתורה אין לנו מושג והבנה כל שהיא מהו הגנאי, אבל "לדעת חכמה ומוסר" (משלי א' ב') אנחנו חייבים ומוטל עלינו ללמוד מהכתובים ומהמפרשים את מה שנוגע אלינו.

נח גדל בדור בו שולט הרשע בעולם ברמה כזו שהקב"ה ביקש להחריב את עולמו. ואם ההפקרות והעדר המוסר הבסיסי ביותר הגיע עד בעלי החיים כמו שמפרש רש"י את הפסוק "כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ" (ו' י"ב), אפילו בהמה חיה ועוף נזקקין לשאינן מינן, ברור שהיא משפיע על כל בני האדם גם על נח. ולכן לא רק שהדורשים אותו לגנאי אומרים שבדורו של אברהם לא היה נחשב כלום, אלא גם הדורשים לשבח שאומרים כי אילו היה בדור צדיקים היה צדיק יותר, מודים שהיה יכול להיות יותר, אלא שבנתונים הקיימים, היה צדיק גמור. הדורשים לשבח אומרים שעשה את כל אשר יכול היה לעשות ולכן אם היה בדור צדיקים וודאי שהיה צדיק יותר.

האוויר שבחוץ משפיע גם על מי שיושב בביתו ובביהמ"ד ועל אחת כמה וכמה שהוא משפיע על מי שנושם אותו ומתחכך בו. וכאן האדם יחליט האם ידרשו אותו לשבח או לגנאי. האם הוא יעשה את כל שביכולתו כדי לשמר את צדקותו, את אמונתו ואת יראת ה' שבו. ואז כאשר יזכה להיות בין צדיקים וודאי שיצדק יותר. או שהוא יסתפק בעצם היותו יותר טוב מאחרים בסביבתו, גם הוא לצדיק יחשב. אבל מה יקרה כאשר יחזור לסביבתו הטבעית - לסביבה של צדיקים, שם לא יחשב לכלום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה