יום חמישי, 26 באוגוסט 2010

פרשת כי תבא - תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה

בפרשת השבוע הנקראת בכל שנה לפני ובסמוך לראש השנה אנו קוראים את הברכות שנתברכו אלו אשר ישמעו בקול ה' אלוקיהם לשמור ולעשות את כל מצוותיו. וכנגד זה גם את הקללות שנתקללו אלו שלא ישמעו ולא ישמרו.

קריאת פרשה זו בדיוק לפני ראש השנה אינה מקרית. עזרא הסופר תיקן את סדר קריאת התורה המוכר לנו בכל שבת ושבת, ומביאה הגמ' את אחת הסיבות לסדר זה: "רבי שמעון בן אלעזר אומר עזרא תיקן להם לישראל שיהיו קורין קללות שבתורת כוהנים קודם עצרת ושבמשנה תורה קודם ר"ה. מאי טעמא? אמר אביי ואי תימא ריש לקיש כדי שתכלה שנה וקללותיה" (מגילה ל"ג ב'). למה אנו קוראים את פרשת כי תבא ובתוכה את הקללות לפני ראש השנה? כי אנחנו רוצים שיכלו הקללות של השנה שעברה ושתחל עלינו שנה חדשה ומבורכת.

זה ברור, שאין המדובר בעוד סגולה לפיה אם נקרא את הקללות, הרי שהן ייעלמו והשנה הבאה תהיה מבורכת ונפלאה. ברור שקריאת הקללות אמורה לעשות לנו משהו ולהביא אותנו מוכנים יותר ליום הדין. קריאת הקללות הכתובות בספר התורה וזכירת הצרות החרוטות על בשרינו, אמורות לעורר אותנו לשים לב מאין הגיעו צרות אלו. לחקור, לחפש ולנסות להבין למה ועל מה הן באו עלינו. וכמו שכותב רבינו יונה (שערי תשובה שער ב') "ודע כי דרכי הסיבות שיתעורר האדם בהם לשוב מדרכיו הרעים ששה. הדרך הא' כאשר תמצאנה את האיש צרות. ישיב אל לבו ויאמר אין זה כי אם דרכיו ומעלליו אשר עשו אלה לו. וחטאיו עוללו לנפשו. וישוב אל ה' וירחמהו". מי שפקדו אותו צרות במהלך השנה וישים אל ליבו מאין באו צרות אלו אליו, יבא לר"ה אחרת מאיך שבא בשנה שעברה. מי שהפסיד בעסקיו יודע מה זה "מי יעשיר ומי יעני". והוא גם מבין שהוא לא עשה את ההשתדלות הנכונה בזמן הנכון. כמו שאומר ר' חיים קנייבסקי שהוא מכיר רק שני ימים בהם ניתן לעשות השתדלות – שני ימים של ראש השנה. מי שלא עלינו חלה במהלך השנה והוא יודע שהוא עומד לפני שנה חדשה המתחילה במשפט חדש אם אפשרויות חדשות. מי שעמד על סף המוות וניצל יודע מה זה "מי יחיה ומי ימות". וכל הצרות שבאו עליו הם אך ורק כדי שיחזור בתשובה על חטאיו כמו שאומר הכתוב " ומצאוהו רעות רבות וצרות ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלוקי בקרבי מצאוני הרעות האלה" (דברים ל"א).

בדרך כלל אנו תולים את הכל בדברים אחרים רק לא בחשבונות שמים. לא קיבלתי תוספת שכר, פיטרו אותי מהעבודה או קיצצו קיצוץ משמעותי בשכרי, מס הכנסה הגיעו לבקר, מנהל הבנק הקשיח את עמדותיו, כי.....! הניתוח לא הצליח, כי הרופא התרשל! וכן הלאה. קבע לנו עזרא הסופר את קריאת הקללות לפני ראש השנה. כדי להזכיר לנו מתי נקבע הכל ושהסיבה לכל זה נמצאת במקום אחר לגמרי, כדבריו המפורסמים של הרמב"ן בסוף פרשת בא: "שאין לאדם חלק בתורת ישראל, עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכולם ניסים, אין בהם טבע ומנהגו של עולם כלל. אלא אם יעשה המצוה יצליחנו שכרו ואם יעבור עליהם, יכריתנו ענשו, הכל בגזרת עליון."

"עורו ישנים משנתכם, והקיצו נרדמים מתרדמתכם, חפשו במעשיכם וחזרו בתשובה, וזכרו בוראכם" (רמב"ם הל' תשובה ג' ז'). יש מי שצריך את ההתבוננות בצרותיו הוא כדי להתעורר. החכם יותר יסתפק בצרותיהם של אחרים. אבל לחכם באמת יספיקו תקיעת השופר של חודש אלול וקריאת הקללות שבפרשת כי תבא כדי לשוב מדרכו הרעה ולהיכתב וליחתם לחיים טובים בזה יום הדין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה