יום רביעי, 22 בפברואר 2012

פרשת תרומה


פרשת תרומה עוסקת בתכנית בניית המשכן וכליו. הקב"ה נותן למשה הוראות ברורות ותכנית מדויקת של כל פרט ופרט. ההוראות יורדות לפרטים הכי קטנים של בניית המשכן ושל כלי המשכן ובפרשה הבאה גם של בגדי הכהנים.
פשוט הדבר שכשבונים בית שיהיה מקום להשראת השכינה, נעשה זאת לפחות כמו שאנו בונים בית לעצמנו - ארכיטקט, מהנדס, מעצב פנים. בניגוד לבית פרטי שם אנו יכולים לשנות מהתכניות ולחרוג פה ושם, כשהקב"ה מצווה לבנות לו משכן כדי שישכון בתוכו, הדבר אמור להתבצע לפי התכנית עד לפרטים הכי קטנים. כמות היריעות, אורכן ורוחבן ואפי' מספר הלולאות המחברות בין יריעה ליריעה. אותו הדבר בקרשים ובשאר חלקי המשכן. אמנם איננו יודעים מה משמעות הכמויות והמידות המדויקות האלו, אבל ודאי שיש בזה ענינים נשגבים על פי תורת הסוד.

ובדרך הפשט אנחנו יכולים ללמוד מכך דבר נוסף:

המדרש מספר ש"בשעה שאמר הקב"ה למשה 'עשה לי משכן', התחיל מתמיה ואומר: כבודו של הקב"ה מלא עליונים ותחתונים, והוא אומר עשה לי משכן?" והתשובה לזה במדרש אחר -  "אמרו לפניו, רבש"ע, מלכי גויים יש להם אהל ושולחן ומנורה ומקטר קטורת תכסיסי מלוכה... ואתה הוא מלכנו... לא יהיו לפניך תכסיסי מלוכה? אמר להם: בני, אתם בשר ודם צריכים לזה אני איני צריך" אם אתם בכ"ז רוצים אז "עשו מה שאתם חפצים, אלא, עשו אותו כאשר אני מצוה אתכם".

אומר להם הקב"ה אתם רוצים לעבוד אותי? אתם רוצים לכבד אותי? בבקשה, אבל כמו שאני אצווה אתכם! לא תעשו שום דבר על דעת עצמכם.

ואולי זאת כוונת התורה – המשכן הוא רק דוגמא. בעבודת ה' כמו בבניית המשכן, גם כשאתה בטוח שאתה יודע איך צריך לעשות ואיך צריך להיות, עדיין תעשה לפי הציווי ולא תסמוך על הבנתך.

"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". אומר על זה האלשיך "בתוכו לא נאמר אלא בתוכם".  הקב"ה מבקש מכל אחד מישראל לעשות בליבו משכן לשכינה. ואם השראת שכינה זו  נרמזה בציווי על בניית המשכן הרי שהמשכן בלב האדם צריך להיות כמשכן שנבנה במדבר. כמו כן, עשייתו צריכה להיות כמו העשייה המקורית. הכל צריך להיות על פי התורה שבכתב ועל פי התורה שבעל פה. יכול אדם להגיד, הדרך שלי להשרות את השכינה בליבי היא בצורה כזו או בצורה אחרת. מלמדת אותנו התורה, יש דרך אחת והיא הכתובה בתורה שבכתב והמסורה לנו בתורה שבעל פה על ידי רבותינו.
תפקידנו בעולם הוא להרבות כבוד שמים. אי אפשר לעשות זאת בדרך אחרת מהדרך המסורה לנו. גם אם נראה לנו שאנו מבינים ואולי אפי' מבינים יותר (בלי להיכנס לשאלה האם באמת מבינים יותר), בכל מקרה כבוד שמים ניתן להרבות רק על פי התורה. התורה שבכתב והתורה שבע"פ – זאת שמועברת לנו מדור לדור – "משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים......." עד דורנו אנו על ידי רבותינו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה