יום חמישי, 25 בנובמבר 2010

פרשת וישב - מקום השלוה

"וישב יעקב" "ביקש יעקב לישב בשלוה, קפץ עליו רוגזו של יוסף". "אומר הקב"ה לא דיין לצדיקים מה שמתוקן להם בעולם הבא אלא שמבקשים לישב בשלווה בעולם הזה".

במי מדובר? מדובר ביעקב אבינו שכל ימיו רחוקים משלווה. עוד ממעי אימו מתחילה המריבה עם עשו. אח"כ הוא צריך לקחת במרמה את הברכות, עד שעשו מבקש להורגו. 22 שנה בבית לבן, כאשר לבן מרמה אותו ומחליף את אשתו, מרמה אותו בשכרו. וגם כשהקב"ה מסדר לו את השכר, מאשימים אותו בגניבה "כל אשר לו מאבינו". ואם זה לא מספיק, אז בדרך חזרה לארץ כנען, חוטפים את ביתו, ובניו מסכנים אותו במלחמה עם כל יושבי האזור אחרי שהרגו את כל העיר שכם. ואחרי זה מבקש יעקב לישב קצת בשלוה, רוצה קצת חיים "רגילים". ועל איזו שלוה מדובר? יעקב איש תם יושב אהלים, כל ילדותו שקוע בלימוד. יורד לחרן, לברוח מעשו ולחפש אישה ובדרך נכנס לעוד 14 שנה של לימוד בישיבה, 14 שנה בהם לא עלה על מיטה. 22 שנה בבית לבן והוא אותו יעקב יושב אהלים. מבקש יעקב לישב בשלוה ולעסוק בתורה, לחנך את בניו, לבנות את התשתית של עם ישראל – העם הנבחר – עם מקבלי התורה. ועל זה אומר לו הקב"ה לא דיין לצדיקים מה שמתוקן להם בעולם הבא אלא שמבקשים לישב בשלווה בעולם הזה".

סיפור חסידי מספר על חסיד שהגיע לרבו ובפיו הודאה והודיה על כל הטוב שיש לו. ברוך ה' הכל בסדר, בריאות יש, פרנסה יש, רק בקשה קטנה לו – את משכורתו הוא מקבל בסוף כל שבוע וכך כל השבוע הוא טרוד ולא רגוע, האם תהיה משכורת או שיהיו קיצוצים וכדו'. בקשתו שיברכו הרבי ויתפלל עליו שיקבל את פרנסתו מראש בתחילת כל שבוע, כך יוכל לעבוד את הקב"ה בלב שקט בלא טרדות, יוכל ללמוד בשלוה ולהתפלל מתוך ישוב הדעת. אומר לו הרבי, ומי אמר לך שזה מה שהקב"ה רוצה ממך? מי אמר שהקב"ה רוצה שתעבוד מתוך רגיעה ומנוחת הנפש? הקב"ה רוצה בדיוק את זה, את עבודת ה' מתוך הטרדות, מתוך הצער, מתוך הכאב, מתוך הבלבול.

כולנו רוצים חיים קלים, חיים של שלווה,של נחת, כדי שנוכל לעסוק בתורה ובמצוות. ואכן בתפילה על פרנסה המודפסת בסידורים לאמרה בברכת שמע קולנו, מבקשים "המצא לי ולכל בני ביתי מזונותי קודם שאצטרך להם, בנחת ולא בצער... כדי שאוכל לעשות רצונך ולעסוק בתורתך ולקיים מצוותיך". אבל מה אם זה לא קורה?

"פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון" לפי רוב המפרשים, לכל בריה כפי רצונה, כמה ומה שהיא רוצה. אבל אנחנו לא תמיד מקבלים מה, איך וכמה שאנחנו רוצים. על זה בא הפסוק הבא "צדיק ה' בכל דרכיו וחסיד בכל מעשיו". לא רק צדק יש כאן אלא חסד יש כאן.

דוד המלך אומר בפסוקים אלו את מה שהתורה אומרת לנו כאן בפרשה, ייתכן שמה שאנו לא מקבלים את חיי השלווה, כאן בעולם הזה, כי הם מחכים לנו בעולם הבא. או כמו שאומר חבר שלי העוסק בחסד של אמת יהיה לנו הרבה זמן לנוח אחרי מאה עשרים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה