יום חמישי, 23 ביוני 2011

פרשת קורח - חכמת נשים בנתה ביתה

פרשת השבוע עוסקת במחלוקתם של קורח ועדתו על משה ואהרון. התורה מספרת לנו על קורח ועל דתן ואבירם, על און בן פלט ועל עוד מאתים וחמישים איש. אבל על הדמויות המרכזיות ביותר בסיפור זה, פסוקי התורה לא מספרים לנו כלום.

הגמרא במסכת סנהדרין (ק"ט ב') מביאה את הפסוק במשלי (י"ד א') "חכמות נשים בנתה ביתה, ואולת בידה תהרסנה". ודורשת הגמרא, חכמת נשים בנתה ביתה, זו אשתו של און בן פלט. ואולת בידה תהרסנה, זו אשתו של קרח.

מהו סיפורם של שתי נשים אלו?

הגמרא במסכת סנהדרין (ק"ט ב') מספרת את הסיפור המלא של קרח ועדתו. ובין הדברים, "אמר רב, און בן פלט אשתו הצילתו. אמרה ליה מה נפקא לך מינה, אי מר רבה, אנת תלמידא, ואי מר רבה, אנת תלמידא". אמרה אשתו של און בן פלט לבעלה, למה לך להתעסק במחלוקת זו ולהביע עמדה ולהמשך אחר קרח, הרי לך לא יצא מזה שום רווח, בכל מקרה הוא יהיה הרב ואתה תלמידו. הוא יהיה המלך ולך לא יהיה כלום. לא נאמר על און בן פלט אם היה חכם גדול או טיפש ובכל זאת סביר שקורח כן הבטיח משהו לכל אותם שיצטרפו אליו. סביר שחילק תפקידים, שהבטיח משכורות, רווחים. אבל הכל היה מוסווה תחת המטרה של שינוי, של הנהגה יותר טובה, יותר ישרה כביכול, כמו שנראה בהמשך. ואת זה גילתה לו אשתו. אתה, הרי סתם בשביל משרות, כבוד, וכסף לא תמרוד, אתה הולך אחרי קרח בגלל האידיאלים בגלל האמונה בצדקת הדרך. תדע לך הכל סיפורים הדבר היחיד שמעניין את קורח זה המלכות.

און בן פלט כבר משתכנע אבל עדיין מהסס ורק בגלל ישרותו. אמר לה מה אעשה, הייתי איתם יחד בעצה ונשבענו יחד ואני לא יכול להפר את שבועתי להם. אמרה לו אני יודעת שכל העדה כולם קדושים, שב אתה בבית ואני אסדר את העניינים. השקתה אותו יין – יש מפרשים כדי שלא יתחרט ויקלקל את תוכניותיה. ויש מפרשים כדי שלא יאלץ לענות להם אם יקראו לו מבחוץ, שהרי נשבע להם. ישבה על פתח האוהל בשיער פרוע – מגולה, וכל מי שבא לקרוא לו, ראה אותה ומיד התרחק כדי לא להכשל. בינתיים מספרת הגמ' נבלעו קרח ועדתו באדמה וכך הוא ניצל. חכמת נשים בנתה ביתה!

מאידך ממשיכה הגמרא ומספרת על הדמות השנייה שגם היא אישה.

אשתו של קרח אמרה לבעלה, תראה מה עשה משה, מינה את עצמו למלך, את אחיו עשה כהן גדול ואת שני אחייניו מינה סגנים לכהן הגדול. קודם כל משחקת לו על הכבוד. ולא רק זה אלא שגילח את כל שערכם – בקידוש הלויים, גילחו את כל שערם. פה כבר התערב קרח ואמר לה, והרי גם הוא גילח את כל שערו. ענתה לו כן כדי להשפילכם, הסכים גם הוא להתגלח.

ואיפה הרווחים? מי שמביא תרומה, מביא לכהן. מי שמביא מעשר שזה ללויים, גם מזה צריך להפריש תרומה לכהן.

ובהמשך גם גילתה את "חכמתה" בתורה, אמרה לו הרי ציווכם לשים חוט תכלת בציצית, תלבש טלית שכולה תכלת ושיגיד לך שזה לא מספיק.

און בן פלט, לא ידענו מי ומה הוא. אבל על קורח מעידים חז"ל שפיקח היה ותמהים חז"ל מה ראה לשטות זו. עונים חז"ל (מובא ברש"י) עינו הטעתו. ראה ברוה"ק שעתיד לצאת ממנו שמואל ששקול כנגד משה ואהרון, אמר בשבילו אני ניצל. מהתשובה אנו מבינים שהשאלה לא הייתה למה ראה לחטוא אלא למה חשב שיצליח. ועל זה עונים חז"ל ראה את שמואל.



ונשאל אנחנו, קרח שפיקח היה מה ראה לשטות זו לחלוק על משה. הרי קרח ידע שכל טענותיה של אשתו הם שטות והבל. דבר ראשון, עדיין לא נכנסו לארץ ואין עדיין מתנות כהונה. ובנוסף, אם נעשה חשבון פשוט, הלווים מקבלים יותר, עשירית שמקבלים הלווים מול מאית שמקבלים הכהנים. וגם אחרי שהלויים צריכים להפריש מאית ממה שקבלו ולתת לכהנים, עדיין הפער גדול לטובת הלויים, אלא הכל דמגוגיה. קרח שהיה העשיר הגדול בדורו, שלוש מאות (לשון גוזמא לכמות גדולה מאד) פרדות נושאות מפתחות של אוצרותיו. תלמיד חכם, מכובד על שבטו ועל דורו. מה היה חסר לו, עוד קצת כבוד? ועל זה ענתה לנו הגמרא, "ואולת בידה תהרסנה", זו אשתו של קרח.

המדרש אומר שמפסולתן של לוחות התעשר משה. ומספרים חז"ל שהלוחות נעשו מאבן סנפיריון ומהפסולת שקיבל משה, נתן לציפורה אשתו והלכה ועשתה מזה תכשיט אצל אהליהב. אשתו של קורח, האישה העשירה בעולם, נתקנאה בה ומזה חורבן כל משפחתה.

אין לנו מושג מי היו אותן נשים ואפי' שמותיהן לא ידועים לנו. אבל אחת מהן בחכמתה, ידעה מהם חיי עולם ובנתה את ביתה בעולם הזה ובעולם הבא. והשניה באוולתה, בחרה בחיי עושר וכבוד והחריבה את ביתה בעולם הזה ולעולם הבא.

מכאן לימוד לכל אחד, על מה לשים את העיקר ואיפה לשים את הדגש, על פי זה אפשר לבנות חיים או להרוס חיים שלמים.

ועוד יותר יש כאן לימוד לנשים, שקיבלו את הכוח המיוחד, לכוון ולדחוף את בעליהן וממילא את משפחתן, לכאן או לכאן. יש שינהגו באוולת ויפסידו את כל העולמות ויש שינהגו בחכמה וירוויחו גם עולם הזה וגם עולם הבא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה