יום רביעי, 13 ביוני 2012

פרשת שלח - יהושוע וכלב שני דרכים בהתמודדות עם החברה


יהושע מתברך על ידי משה ואף מוסיף לו אות על שמו כדי שה' יושיעו מעצת המרגלים.
כלב יוצא בכוחות עצמו והולך לקברי אבות ומתפלל על עצמו.
יהושע לאורך כל הדרך מוכר כאופוזיציה לוחמת נגד הקו המוביל של הוצאת דיבת הארץ.
כלב מצניע את דעותיו ומצטייר בעיני חבריו כאחד מהם.
שתי גישות איך מגיעים למקום בו החברה בעייתית כאשר מוכרחים לעשות זאת ולשניהם דרכי התמודדות שונות.
הדרך האחת אומרת, מהרגע הראשון להציב את עצמך במקום, גם אם זה נגד כולם. כך נשמר המרחק ויש סיכוי טוב לשמור על עצמך. כך כולם יודעים מי אתה ולמה אפשר לצפות ממך וממילא החיכוכים והמאבקים פחותים. כדי לנהוג בדרך זו, צריך שיהיה לך יסודות איתנים להישען עליהם, גב חזק ותמיכה מאחוריך. וזה מה שעשה משה ליהושע, הפך אותו לנציג רשמי שלו. רש"י מסביר את "ויקרא משה להושע בן נון יהושע" כתפילה, שהתפלל עליו. ומבאר השפתי חכמים שלשון ויקרא פירושו תפילה. והלמ"ד של להושע מבאר השפתי חכמים כ"על הושע". אבל זה לא מסביר למה שינה את שמו. ואולי אפשר לומר ששינוי שמו ליהושע היה כדי להראות את הקשר לבורא עולם. יהושע יוצא לשליחות כשליחו של משה רבינו ועם שם שאומר, ה' איתי ואני איתו. ממנו שאר המרגלים כבר לא רוצים כלום. אותו א"א לשכנע. וגם הוא לא יכול לסתות מהדרך כי הוא מייצג משהו, הוא מחויב למשהו. אבל מצד שני גם לא שומעים אותו, קשה לו יותר להשפיע.
הדרך השניה היא להיטמע בתוך הציבור, להיראות כמו כולם, אולי גם להשפיע מבפנים ובשעת הצורך אפשר להשמיע את קולך ברמה כמו שנאמר "ויהס כלב את העם". איך הצליח להשתיק אותם, כי חשבו שמצטרף אליהם וגם לו יש מה להגיד נגד הכניסה לארץ. וכאן צריך עבודה אחרת, כאן זו כבר התמודדות שונה וזהירות מופלגת לא להיסחף ולא להגרר. והדרך לכך היא תפילה. כשאדם מתפלל על עצמו שינצל מהשפעת הסביבה, חוץ מהעזרה שהוא יקבל משמים, הוא גם בונה, מחזק ומחסן את עצמו נגד השפעתה. ולכן הולך כלב להתפלל על קברי אבות. כדי לחזק את עצמו, לחזק את הקשר שלו אל אבותיו, וכמובן להתפלל לה' ושיתפללו עליו אבותיו שישאר בצדקתו.
המפרשים מתקשים למה התפלל משה רק על יהושע ולא על כלב. ואולי אפשר לומר שבכזה מצב, צריך תפילה על עצמו ולא מספיק תפילה של גדולי ישראל. ורצה משה שכלב לא יסמוך יותר מדי על תפילותיו אלא יתפלל מעצמו.
ויתכן שבכוונה נשלחו שניהם כל אחד בדרכו. אחד כשליח של משה שינסה לשמור עליהם מ"בחוץ" ואחד כמישהו משלהם שיוכל אולי להשפיע מ"בפנים".
אנחנו נתקלים במצבים בהם אנו שוהים בחברה לא מתאימה. לפנינו שני דרכים, שניהם נכונות ושניהם טובות כל אחד וכל מקרה לפי עניינו. אבל אנחנו צריכים לדעת שלכל דרך יש את דרכי ההכנה וההתגוננות שלו. ולכל דרך יש את הקשיים והנסיונות שלה. ועל כולם צריך הרבה תפילה ועבודה עצמית. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה